فهرست مطالب

نشریه حدیث حوزه
پیاپی 14 (بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مرتضی حائری شیرازی صفحات 5-26
    حجیت سنت پیامبرصل الله علیه و آله و سلم دلیلی برای عمل کردن به آن است. این، عقیده بیشتر مسلمانان و پیش نیاز برخی از بحث های علوم اسلامی است. اثبات حجیت سنت در تبیین دین اسلام، کتاب خدا و هدایت بشر، نقش اساسی دارد. برای اثبات این حجیت، روش هایی وجود دارد؛ بهره مندی از آیه های قرآن کریم، یکی از مهم ترین روش هاست. خداوند در قرآن، انسان را در تکاپوی تکامل، به بهره گیری از سنت پیامبر خویش دعوت و او را به عنوان الگوی عملی انسان معرفی کرده است. در همین راستا، با گردآوری و موضوع شناسی آیات در موضوع حجیت سنت پیامبر، نگاهی قرآنی و نسبتا جامع به حجیت سنت در ابعاد مختلف به وجود آمد. نوشتار حاضر با روش کتابخانه ای به معرفی گونه های کلی پرداخته و با ذکر چند نمونه ی معروف از آن ها و ارائه تحلیلی مختصر به تبیین حجیت سنت پیامبرصل الله علیه و آله و سلم از زبان قرآن کریم پرداخته است. در میان گونه های به دست آمده، تاکید قرآن بر عصمت پیامبرصل الله علیه و آله و سلم، اثبات برتری ایشان و لزوم تبعیت از چنین شخصیتی، مهم ترین سرفصل های این نوشتار به شمار می آید.
    کلیدواژگان: عصمت، برتری پیامبرصل الله علیه و آله و سلم، تبعیت از رسول، حدیث نبوی، حجیت سنت
  • احسان سرخه ای صفحات 27-43
    بررسی دیدگاه علامه مجلسی در بهره مندی از احادیث گزارش شده از سوی اهل سنت و آثار حدیثی نگارش یافته ایشان، موضوع این نوشتار است. هم چنین تلاش شده، رویکرد مولف بحارالانوار در استفاده از منابع اهل سنت در دیگر حوزه های علوم بازتاب داده شود. تصریحات علامه مجلسی و شواهد مختلف، گویای آن است که وی، استناد به احادیث روایت شده از سوی اهل سنت را مجاز نمی داند؛ اگر چه او برخی موارد خاص را از این قاعده استنثنا نموده است. این در حالی است که در تبیین و شرح احادیث بحارالانوار، به گستردگی از آثار اهل سنت استفاده کرده است. تنوع این منابع در علوم مختلف، نشان دهنده گستره استفاده علامه مجلسی از منابع اهل سنت در شرح احادیث بحارالانوار است.
    کلیدواژگان: علامه مجلسی، بحارالانوار، اهل سنت، منابع، روایات
  • محمود ملکی تراکمه ای صفحات 45-68
    «علی بن مهزیار» نوشتارهای حدیثی فراوانی تصنیف کرد. علمای قرن های چهارم و پنجم به این آثار دسترسی داشته اند. فهرست نویسان نیز این نوشتارها را گزارش کرده اند. کلینی در تدوین الکافی از این نوشته ها بهره برده است. در این مقاله، طرق به کتاب های نامبرده اعتبارسنجی شده و احادیث گرفته شده از کتاب های «علی بن مهزیار» در بخش اصول کتاب الکافی بازیابی شده است. 16 حدیث از چهار کتاب ابن مهزیار در این بازیابی به دست آمد. روش این نوشته کتابخانه ای است که بر اساس داده های سندی و متنی به تحلیل سند و متن می پردازد.
    کلیدواژگان: کتاب های علی بن مهزیار، بازیابی، اعتبارسنجی، اصول الکافی
  • محمد جواد احمدی* صفحات 69-83

    علم، از صفات کمال خداوند است و هیچ محدودیتی ندارد. قرآن مجید احاطه علم خداوند را به همه چیز می داند و مکرر تاکید می کند که خدا بر هر چیزی داناست. شیخ صدوق روایتی از امام صادق علیه السلام نقل کرده که می فرماید: «من قال یعلم الله لما لا یعلم الله اهتز العرش إعظاما لله عزوجل‏» ؛ هر کس درباره آنچه خدا نمی داند، بگوید: خدا می داند، عرش خدا به خاطر تعظیم خداوند به لرزه می افتد. ظاهر روایت با دیگر آموزه های قطعی اسلام، تعارض دارد چراکه در اینجا درباره ندانسته های خداوند سخن می گوید. برای مخاطب این سوال مطرح می شود، آیا چیزی هست که خالق هستی از آن بی اطلاع باشد؟ نوشتار حاضر برای نخستین بار، با بررسی روایت در منابع مختلف، این مشکل را پاسخ می دهد. به همین منظور، به نسخه شناسی روایت مذکور پرداخته و اسناد و محتوای روایت را مورد کنکاش قرار داده است. بحث پیش رو در تصحیف، رجال، مشکل الحدیث و فقه الحدیث کاربرد دارد.

    کلیدواژگان: تصحیف، ما لایعلم الله، مشکل الحدیث
  • محمدحسین اسدی صفحات 85-108
    تقطیع در علوم حدیث به معنای جدا کردن بخشی از یک حدیث که متناسب با موضوعی خاص است. گاهی محدثان به دلایل مختلف، بخشی از روایت را نقل کرده و با الفاظی خاص به تقطیع حدیث اشاره می کنند. شناخت واژگان تقطیع، آسیب های عارض شده در حوزه حدیث را کاسته و مخاطب حدیث را به منبع اصلی رهنمون می سازد. هرچند این الفاظ در منابع روایی، تعداد قابل توجهی دارند؛ اما تنها بخشی از روایت های تقطیع شده را به پژوهشگر نشان می دهد. بررسی آماری تقطیع در نقل حدیث به شیوه واژگانی، ماموریت این مقاله است. پژوهش حاضر می کوشد با مراجعه مستقیم به کتاب های روایی، تصویری تاریخی از عملکرد محدثان در تقطیع، ارائه دهد. نوآوری این مقاله در ارائه سیر تاریخی منظم برای تقطیع در ادوار مختلف حدیث شیعه بوده و ساختار مقاله بر اساس استعمال واژگان تقطیع در چهار دوره، تقسیم بندی شده است.
    کلیدواژگان: تقطیع واژگانی، اختصار الحدیث، تبویب کتب حدیثی، تاریخ حدیث
  • هادی عجمی، محمدداودی، فاطمه وجدانی صفحات 109-130
    امیرمومنان علی علیه السلام مربی اخلاق و تربیت انسان هاست. سخنان ایشان علاوه بر تبیین گزاره های اخلاقی، بیان کننده روش های آن و از جمله آن ها روش های زمینه سازی تربیت اخلاقی است. اهمیت دوران جوانی در تربیت اخلاق و وجود روش های ناب این تربیت بر اساس ویژگی های روان شناختی جوانان در تعالیم اسلامی سبب شد تا روش هایی بر پایه «دیگر تربیتی» از نهج البلاغه تحلیل و استنباط شود. پژوهش حاضر، کتابخانه ای بوده و با روش توصیفی-تحلیلی و استنباطی انجام شده است. استخراج اوصاف جوانی و روش های تربیت اخلاقی به روش توصیفی و تحلیلی بوده و کشف روش های خاص تربیت اخلاق جوان از نهج البلاغه به شیوه استنباطی است. ازآنجاکه زمینه سازی در تربیت اخلاقی مهم ترین رکن تربیت است، در این نگارش تلاش شده مهم ترین روش ها برای زمینه سازی تربیت استخراج شود؛ ایجاد فضای ایمانی و اخلاقی، کرامت بخشی توحیدی، اصلاح خانواده و هم نشین و بیدارسازی فطرت ازجمله آن هاست.
    کلیدواژگان: تربیت اخلاقی جوان، روش های تربیت اخلاقی، زمینه سازی تربیت اخلاقی
  • حیدر مسجدی صفحات 131-157
    علی بن الحسن بن علی بن فضال هو احد المحدثین المکثرین للروایه، ومن الوجوه الحدیثیه البارزه فی الکوفه، ومن عائله عرفت بالحدیث؛ فابوه واخواه احمد ومحمد من وجوه الحدیث فی الکوفه. وذکر النجاشی فی ترجمته انه لا یروی عن ابیه إلا بواسطه، وهی فی الغالب احد اخویه، ثم قال: «و ذکر احمد بن الحسین رحمه الله انه رای نسخه اخرجها ابو جعفر بن بابویه وقال: حدثنا محمد بن إبراهیم بن إسحاق الطالقانی قال: حدثنا احمد بن محمد بن سعید قال: حدثنا علی بن الحسن بن فضال عن ابیه عن الرضا(ع) ولا یعرف الکوفیون هذه النسخه ولا رویت من غیر هذا الطریق». فإذا اردنا التعاطی مع روایات هذه النسخه وفق الرویه الرجالیه فقد ننتهی لقبولها؛ خاصه بعد توثیق وإطراء النجاشی له. واما إذا اردنا التعاطی معها وفق الرویه الفهرستیه فقد ننتهی لنتیجه مخالفه لها. البحث الحاضر یستقصی هذه الروایات اولا، ویخرجها ثانیا، ویسلط الاضواء علی ها من بعض الجوانب ثالثا؛ لیتضح لنا کیفیه تعاطی المحدثین معها وبالتالی قیمتها العلمیه. ونهجنا فی هذا البحث الاسلوب المکتبی التحلیلی. وانتهینا إلی ان الصدوق لا یری حجیه هذه الروایات علی رغم إیراده لها فی العدید من کتبه، وبالتالی فإن إیراد الروایات فی کتب القدماء لا یدل علی قبولهم لها، ما لم یصرحوا بذلک.
    کلیدواژگان: علی بن الحسن بن علی بن فضال، النظره الرجالیه، النظره الفهرستیه، المشایخ الثلاث، کتب الصدوق
|
  • Morteza Haeri Shirazi Pages 5-26
    viewAuthority of the Prophet Sunnah (PBUH) is a reason for act upon it. This is the opinion of the majority of Muslims and a prerequisite for some of the discussions in the Islamic sciences. If Sunnah make proof of its authority, has a major role in explaining Islam, Quran, and guidance of human. To prove this authority, there are a number of methods that use verses of the Quran is one of the most essential one. God in the Quran invites man in the course of seeking perfection to take advantage of the Prophet Sunnah (PBUH), and introduces him as a practical model for humans. In this regard, with collecting and subject to revelations about the authority of the Prophet Sunnah (PBUH), lead to a Quran a fairly comprehensive view about various aspects of the authority of tradition. This paper, using the library method, introduces the overall species and with mention a few well-known examples of them and providing a brief analysis, explained the authority of the Prophet Sunnah (PBUH) from Quran view. Among the extracted species, the most important headlines of this article are the Quran's emphasis on the infallibility of the Prophet (PBUH), proved his superiority and the need to following from this great character.
    Keywords: infallibility, superiority of Prophet, following the Prophet, Hadith of the Prophet, the authority of tradition
  • Ehsan Sorkheie Pages 27-43
    The aim of this study is the examine of Allameh Majlesi' view on using from the Hadiths narrated by the Sunni Hadith and Hadith books written by him. Also, the author of Bihar al-Anwar tries to approach reflected in the Sunni sources in other fields of science. The sayings of Allameh Majlesi and different evidence show that he did not permit referring to the Hadiths narrated by Sunnis, although he excluded some special cases of this rule. However, the explanations and Hadiths presented in Bihar al- Anwar, have been used extensively from the writings of the Sunnis. This diversity of sources in different fields is indicative of the extent of use of Sunni resources by Allameh Majlesi in order to description of Bihar al-Anwar Hadiths.
    Keywords: Allameh Majlesi, Bihar al-Anwar, Sunni, resources, Hadiths
  • Mahmood Maleki Tarakamei Pages 45-68
    Ali Ibn Mahziar, has authored many writing about Hadith. Different scholars have used these writings in the fourth and fifth centuries. List developers have also reported these writings. Al- Kulayni has used these writings in the development of Kitab al- Kafi. In this article, some of these books will validate, and Hadiths narrated from the books of Ali ibn Mahziar in Principle Chapter of Kitab al-Kafi will be retrieve. In this retrieving, 16 Hadiths were obtained from the four books of Ali ibn Mahziar. The method of this article is library which is based on the evidence data and texts, will analysis the evidence and texts.
    Keywords: books of Ali ibn Mahziar, retrieving, validation, Principle Chapter of Kitab al-Kafi
  • Mohammad Javad Ahmadi* Pages 69-83

    Knowledge is one of the perfection attributes of God, and it has no restrictions. The Quran states that Allah knowledge surrounds all things completely, and it repeatedly emphasize that God has knowledge of everything. Sheikh Saduq narrated a tradition from Imam Sadiq (PBUH), as follow: " من قال یعلم الله لما لا یعلم الله اهتز العرش إعظاما لله عز و جل "; everyone says about what God knows, He knows, shook the throne of God falls into the bow of God. The appearance of this tradition is the conflict with the definitive teachings of Islam, because here, this is about the unknowingly by God. One question arises for the audience is that if there is something that the Creator is unaware of it? This article tries for the first time, with studying the different resources, provide an answer to this question. In this regard, the origin version of this tradition will be examine, and explore the evidences and content of tradition. Following discussion applies to the Tashif, Rejal, problem with Hadith and Fiqh al-Hadith.

    Keywords: Tashif, what God not know, problem with Hadith
  • Mohammad Hossein Asadi Pages 85-108
    Segmentation in the Hadith science means as separating one part of a Hadith that is subjected to a particular topic. Sometimes, muaddith or narrator, for various reasons, narrated some riwaya or narration, and point out to the segmentation with a series of specific terms. Recognizing the terms of segmentation leads to reducing the damage caused in Hadith, and will guide the audience of Hadith to the original source. Although these terms have not substantial number in narrative sources, but they show only part of the segmented Hadiths to researcher. The purpose of this article is the statistical analysis for segmentation of Hadiths in a vocabulary method. This study tries to refereeing straight to the narrative books, provide a historical picture of the narrators function in segmentation. Innovation of this paper is to provide a regular historical course for segmentation at different periods for Shia Hadith, and structure of the paper is divided based on the use of segmentation in four periods.
    Keywords: vocabulary segmentation, reducing of Hadith, partitioning of Hadith books, history of Hadith
  • Hadi Ajami , Mohammad Davoudi , Fateme Vajvani Pages 109-130
    Imam Ali (PBUH) is the coach of human morality and education. His teachings, in addition to explanation of ethical statements, provide their methods too. Methods of Preparing Moral Education is one of these. The importance of youth in moral education and lean methods for the training based on psychological characteristics of youth in Islamic teachings, led to methods based on "othereducation", and inferred analysis of Nahj al-Balaghah. This study is a library research, and was carried out by descriptive and inferential analysis. Extracting of youth qualities and methods of moral education are as descriptive and analytical method, and discovering of specific methods for moral education of youth from Nahj al- Balaghah is based on the inference method. Since the preparing for moral education is the most important element of the training, this study tries to extract the most important methods for the preparing of moral education; creating an atmosphere of faith and morality, the giving monotheistic dignity, reforming of family and companion, and the awakening of nature are among these methods.
    Keywords: Young moral education, moral education methods, preparing for moral education
  • Heydar Masjedi Pages 131-157
    Ali ibn Hassan ibn Faddal is one of the narratives who narrated very traditions, and is a prominent figure in the Hadith of Kufa. He is from a family that are known to traditions. His father and two brothers - Ahmed and Muhammad - are prominent people in the field of Hadith of Kufa. Najashi in the introducing him, said that he did not narrated the tradition from his father without intermediaries, and often this intermediary is one of his two brothers. Najashi added that Ahmed bin al-Hossein, said: I saw a version that Abu Jafar ibn Babawayh has narrated it, and said: Muhammad ibn Ibrahim ibn Ishaq Taleghani from Ahmed bin Mohammed ibn Said Ali bin Hossein ibn Faddal from his father from Imam Reza (PBUH). However, Kofi do not know this version, and I did not quote Hadith other than this series. So if we want to extract the validity of this version based on the theory of Rejal al-Sheykh, especially according to make validation and eloquent praise of the Najashi upon him, it concludes that these traditions should be accept. But if we want to act on the opinions of Kitab al-Fehrest, caused a moral result inconsistent with former result. This research firstly examines these traditions; and, secondly, would classify them; and, thirdly, it scrutinizes more on some of their aspects, in order explain the quality of interactions between narrators with these traditions, and consequently, determine their scientific value. Our approach in this study is the analytical and library method. And in the end, we conclude that the al-Shaykh al-Saduq did not make authority in these narrations, despite he used them in a number of his books, and thus the expression of these traditions in the old books is not a solid reason to accept them completely; as long as they do not confirm this.
    Keywords: Ali ibn Hassan ibn Faddal, Rejali view, Fehrest view, TripleScholars (of Shia), books of al-Saduq